CONTOH
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
LINUS
(LITERASI)
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Bahasa Malaysia Tahun 1 Murni
|
Tema / Tajuk
|
Keluarga Huda
|
Masa
|
8.15 – 9.15 pagi
|
Kemahiran
|
4.1 , 5.1
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran
murid dapat:
1. membaca lancar dan memahami
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka.
2. Membaca dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dengan betul.
|
Aktiviti
|
1. Murid menyanyikan lagu Ibu Bapa
Saya mengikut rentak lagu ‘Burung Kakaktua’.
2. Murid menamakan gambar yang
dipamerkan oleh guru.
3. Murid mencerakinkan perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka secara kelas, kumpulan dan individu dengan
betul berdasarkan gambar yang ditunjukkan.
4. Murid melakukan latih tubi mengeja
dan membaca perkataan suku kata terbuka secara kelas, kumpulan dan individu.
5. Murid membina dan menulis perkataan
berdasarkan gambar yang ditunjukkan oleh guru.
|
EMK
|
Nilai murni - bekerjasama
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Komputer, slaid power point,
gambar-gambar tunggal, kad gambar, lembaran kerja.
|
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
|
Murid dapat membaca dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka.
|
Refleksi
|
·
25 daripada 30 orang murid dapat membaca dan
membina perkataan yang mengandungi suku kata terbuka.
·
5 orang murid terus dibimbing supaya dapat membaca
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka.
|
No comments:
Post a Comment